President Macron besökte Lunds universitet

Macron på scen på Studentafton
President Macron samtalar med Sylvia Schwaag Serger under Studentafton. Foto: Kennet Ruona

I samband med Frankrikes statsbesök i Sverige besökte Frankrikes president Emmanuel Macron Lunds universitet där han medverkade på Studentafton. Macron talade om framtiden, utmaningar och möjligheter för det europeiska samarbetet och svarade på frågor från studenter.

Det blev en lång väntan för rektor Erik Renström, de andra representanterna för Lunds universitet och publiken inne i Universitetshusets aula innan Emmanuel Macron med sin fru Brigitte, kungaparet och utrikesminister Tobias Billström (M) och utbildningsminister Mats Persson (L) kraftigt försenade anlände till universitetet efter att bland annat ha besökt ESS och Alfa Laval.

Macron anländer till Universitetshuset
Emmanuel Macron hälsas välkommen av rektor Erik Renström. Foto: Kennet Ruona

Efter ett kort möte med bland andra rektor i konsistorierummet fortsatte president Macron och de övriga till en fullsatt aula där studenter väntade på att få höra Macron först intervjuas av Sylvia Schwaag Serger, före detta prorektor vid Lunds universitet och professor i Ekonomisk historia, och sen besvara frågor från publiken.

Sylvia Schwaag Serger höll sig kring frågor om demokrati och EU:s i framtid i en utmanande tid. Emmanuel Macron höll med om att det kan bli stora förändringar, med EU-val, flera nationella val och därtill ett kommande presidentval i USA.

– Det finns områden där vi är sårbara. Det gäller inte minst risken för att valen manipuleras och den ökande desinformationen, inte minst via sociala medier, sade Macron.

Rättstatsprincipen satt under press

Han lyfte fram Ryssland som en stor aktör i att skapa instabilitet, inte bara genom anfallskriget mot Ukraina utan även i form av cyberkrig. Dessutom finns det ett bekymmer både inom EU och utanför gällande det ökande ifrågasättandet av rättstatsprincipen.

– En del ser rättstatsprincipen som en svaghet för politiker som vill genomföra sin politik. Men det är grundläggande för en fungerande demokrati att alla får samma skydd enligt lagen och att regeringar hindras att godtyckligt utnyttja sin makt. Det finns ett ökande antal så kallade illegala demokratier där man bortser från denna princip, anser Macron.

Sylvia Schwaag Serger frågade om EU:s demokratiska modell kan konkurrera med andra ideologiska system, särskilt när det gäller innovation och den tekniska utvecklingen. Emmanuel Macron slog fast att han både tycker att EU kan göra det och kommer att kunna göra så även i framtiden. Visserligen finns det en utmaning i att EU består av 27 länder, medan konkurrenter som USA och Kina – trots sina olikheter – är enskilda länder.

– Vi måste investera betydigt mer. Vi har framgångsrika universitet, startups och företag så vi är väl rustade, men vi behöver synkronisera oss och satsa mer pengar, och det måste gå fortare. Vi måste hitta vår egen väg och inte bli beroende av USA och Kina. Då blir vi bara en stor marknad av konsumenter, varnade Macron.

EU spelar viktig roll

Bland studenterna kom frågor om kriget i Ukraina och de framtida relationerna till Ryssland upp. Emmanuel Macron framhåller att Ryssland tagit på sig ett stort ansvar för framtiden genom sitt anfallskrig på Ukraina. Han framhåller att EU spelar en mycket viktig roll, för det får inte sluta med att Ryssland besegrar Ukraina.

– Vi har redan gjort mycket genom att förse Ukraina med vapen och pengar, tillsammans med USA. Men vi måste öka stödet, för vi kan inte riskera att Ryssland vinner. Vi behöver en egen stark försvarsindustri som kan förse både oss och Ukraina med vapen. Det är också helt rätt att Ukraina har fått inleda medlemsförhandlingar med EU, sade Macron.

Anne L'Huillier drömgäst

Som traditionen bjuder avslutades Studentafton med att Emanuel Macron fick besvara frågan om vem han tycker vore en drömgäst för nästa Studentafton. Svaret kom snabbt:

– Det är Anne L'Huillier. Hon är en perfekt symbol för det svensk-franska samarbetet, hon bor nära så det borde vara enkelt att förverkliga och hon är en av de skarpa hjärnor som betyder så mycket för forskningen. Jag skulle gärna komma hit och lyssna på det, sade president Macron.

Innan presidenten lämnade Studentafton stämde studentaftonutskottet upp i allsång. ”Oh Champs Elysees” sjöng hela aulan rungande och den franske presidenten, som redan inledningsvis deklarerat att han inte var någon sångare, stämde in i skönsången.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!