Drygt 71 500 sökande till Lunds universitet

Photo of pink flowers in front of a white building.

Intresset för studier vid Lunds universitet fortsätter att vara starkt. Totalt har 71 509 personer sökt till utbildningar vid universitetet till hösten 2024. Av dessa har 31 072 Lunds universitet som sitt förstahandsval.

Det är fler än fjolårets ansökningar till hästen 2023 där 65 618 personer anmält sig till utbildningar vid Lunds universitet. Av dessa hade 28 557 Lunds universitet som förstahandsval.

Bland de mest populära programmen återfinns Juristprogrammet i topp, följt av Ekonomie kandidatprogram och Läkarprogrammet. Även Psykologprogrammet, Socionomprogrammet och Kandidatprogram i kriminologi lockar många sökande.

Topp 10 mest populära program:

1. Juristprogrammet
  2. Ekonomie kandidatprogram
  3. Läkarprogrammet
  4. Psykologprogrammet
  5. Kandidatprogram i kriminologi
  6. Socionomprogrammet
  7. Sjuksköterskeprogrammet
  8. Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi
  9. Kandidatprogram i International Business
  10. Kandidatprogram i Human Resources

Utvidgad juridisk introduktionskurs mest populär kurs

Utöver programutbildningar är det också möjligt att söka fristående kurser. Den mest populära kursen till hösten 2024 är Utvidgad juridisk introduktionskurs, följt av Rättssociologi: Grundkurs Distanskurs och Programmering i Python: grundläggande och förberedande kurs.

Topp 10 mest populära kurser (ej inom program):

1. Utvidgad juridisk introduktionskurs
  2. Rättssociologi: Grundkurs. Distanskurs
  3. Programmering i Python: grundläggande och förberedande kurs
  4. Underrättelseanalys: Grundkurs
  5. Företagsekonomi: Grundkurs
  6. Sociologi: Grundkurs, distans
  7. Informatik: Digitalisering och AI ur ett organisations- och samhällsperspektiv
  8. Psykologi: Översiktskurs
  9. Psykologi: Översiktskurs I
  10. Statsvetenskap: Grundkurs

Mer information om antagningen på UHR:s webbplats