Lunds universitet högt upp i hållbarhetsrankning

Universitetshuset i morgonsol mot blå himmel. Foto.

Lunds universitet hamnar på plats 8 i världen av 1 403 rankade lärosäten i QS World University Ranking: Sustainability, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. Det är tredje bäst i Europa och topp i Sverige.

QS World University Rankings: Sustainability är ett ramverk för att visa hur lärosäten vidtar åtgärder för att ta sig an globala utmaningar inom hållbarhet. Det är andra året som rankningen görs, och placeringen är fyra platser upp jämfört med fjolårets 12:e plats.

– De är otroligt glädjande att Lunds universitet rankas som åttonde av alla universitet i världen för sitt hållbarhetsarbete av QS. Förra året var vi på plats tolv. Då var vi lite förvånade, och trodde att en delorsak var att bara 700 universitet var med. Ett otroligt stort tack till alla inom forskning, utbildning och stödverksamheten som har bidragit till detta otroligt fina resultat. Detta sporrar oss att arbeta vidare, för varken Lunds universitet eller världen är ännu hållbar, säger Per Mickwitz vicerektor vid Lunds universitet med ansvar för forskning, hållbarhet och campusutveckling.

Miljöpåverkan, social påverkan och styrning (governance)

Rankingen består av tre områden: miljöpåverkan, social påverkan och styrning. Inom miljöpåverkan finns det tre undergrupper: hållbar utbildning, hållbara institutioner samt hållbar forskning. Inom social påverkan finns fem undergrupper: anställbarhet och möjligheter, jämlikhet, livskvalitet, effekt av utbildning samt kunskapsutbyte. Governance bedömer om en institution har en stark styrning på plats, till exempel genom öppet beslutsfattande, en holistisk etisk organisationskultur, studentrepresentation i universitetets styrande organ och finansiell transparens. Den sistnämnda kategorin är ny för i år.

• Inom området miljöpåverkan rankas Lunds universitet på plats 13 totalt. Bästa underkategori är Environmental research/hållbar forskning där Lunds universitet rankas på plats 2 i världen med 99,8 av 100 poäng.
  • Inom området social påverkan rankas Lunds universitet som nummer 9 totalt. Bästa underkategorier som rankas är jämlikhet kunskapsutbyte där universitetet rankas som 2 i världen i båda dessa kategorier med 99,9 av 100 möjliga poäng i båda.
  • Inom området governance rankas Lunds universitet på plats 1 i världen med 100 poäng av 100.

Metodologin har ändrats sedan första hållbarhetsrankingen släpptes 2022, men i detalj hur och vilka förändringar som har gjorts är ännu inte helt känt. Detta gör det svårt att veta hur stabila resultaten kommer att vara mellan åren. I år har antalet rankade lärosätet fördubblats jämfört med föregående hår, men 1403 lärosäten är fortfarande mindre än 10 procent av världens lärosäten.

Sustainability är numera även en delindikator i QS övergripande ranking och den baseras på hållbarhetsrankingen.

Rankningen på QS sida