Samantha bor i en studentlägenhet

Studenten Samantha trivs bra i sin lägenhet – ett rum med kök på studentområdet Proto i Lund.

Samantha häller upp te i korridorens gemensamma kök. Foto: Kennet Ruona.
Samantha bor i en etta i Proto, ett av AF-bostäders relativt nybyggda områden. Foto: Kennet Ruona.

Studenthusen på Proto är relativt nybyggda och sticker ut med sin stålfasad och gröna burspråk. Här bor Samantha som läser psykologi. Trots att hon har läst i Lund i flera år är hon ganska nyinflyttad.

– Jag kommer från Bromölla, men fick ingen bostadsförtur eftersom jag bodde vid gränsen i nordöstra Skåne, berättar Samantha.

Under nollningen hyrde hon en lägenhet en månad, men valde att flytta hem när det blev pandemi.

Lägenheten är liten men ljus, och inredd med blå detaljer. Samantha får plats med både säng, soffa och en liten matplats i sin etta.

– Det känns fräscht att ha eget, och jag vill välja när jag ska träffa

folk, säger Samantha. Här är det lugnt och området är bra. Ibland kan man höra fester men det stör inte, eftersom det inte är lyhört.

För ett år sedan var hon på utbyte i Singapore och när hon kom hem hade hon stått i kö så pass länge att hon fick en lägenhet via AF Bostäder.

– Jag hade kunnat få ett korridorrum innan men jag var inte intresserad av det, säger Samantha. Jag vill inte bo så. Jag var lite nervös över studentområden överlag – tänkte att det skulle vara lite stökigt och livligt med mycket fest. Men det är det inte.

– Det känns bra att bo med andra studenter i ett område för studenter. Jag trivs här, avslutar Samantha.

AF bostäder utvecklar, bygger och sköter bostäder åt ca 7000 studenter vid Lunds universitetet. Här ser du Samanthas boende, Proto, från ovan.

Har du funderat på hur det kan se ut på en studentkorridor? Häng med in till Melinas studentboende på Kämnärsrätten i Lund.