Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Virtuell verklighet och förstärkt verklighet - Masterutbildning

Program 120 högskolepoäng · 2 år

Beskrivning

Vill du vara med att utforska framtidens möjligheter inom Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR)? Nya framsteg inom datorgrafik, sensorer och skärmteknik ger enastående möjligheter att omsluta användare i virtuella miljöer eller att förstärka verkliga miljöer. VR- och AR-teknik utgör ett helt nytt datorparadigm som letar sig in i applikationer för bland annat industri, hälsovård, utbildning och underhållning.

Lokala och globala företag är starkt engagerade i att bidra till masterprogrammet och utbildningen erbjuder en helhetssyn på VR- och AR-teknik i världsklass i en tvärvetenskaplig forsknings- och lärandemiljö.

Programmet utbildar kvalificerade yrkesverksamma som kan utforma, implementera, genomföra och utvärdera VR- och AR-applikationer samtidigt som etiska, kulturella och sociala konsekvenserna av tekniken beaktas.

Programmet ges på engelska. Läs mer om programmet på Lunds universitets engelska webbplats.

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Programledare

Mattias Wallergård

E-post: msc [dot] vrar [at] lth [dot] lu [dot] se

Internationell koordinator

Lykke Jacobson

E-post: msc [dot] vrar [at] lth [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Avlagd kandidatexamen med inriktning mot datavetenskap, datateknik eller motsvarande. Den sökande måste ha fullgjort grundläggande matematiska kurser i endimensionell och flerdimensionell analys, linjär algebra, linjära system och transformer, samt sannolikhetsteori och statistik motsvarande minst 30 högskolepoäng samt minst en kurs i objektorienterad programmering. Engelska 6.

Urval

Urvalet baseras på akademiska meriter.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2024

Dagtid Lund, heltid 100%

På engelska

Studieperiod

2 september 2024 - 7 juni 2026

Ansökan

Stängd för anmälan

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Virtuell verklighet och förstärkt verklighet - Masterutbildning är 340 000 SEK.

Viktig information till dig som ska söka ett program på avancerad nivå (master eller magister)

När du söker till ett masterprogram kan det finnas särskilda instruktioner eller extra dokument som ska skickas in med ansökan. För att vara säker på att din ansökan blir komplett, vill vi att du även läser den mer specifika ansökningsinformationen på programsidan på vår internationella webbplats. Det är till exempel vanligt att du ombeds skicka in ett statement of purpose, ett CV eller ett rekommendationsbrev.
 
Läs detaljerade instruktioner om att ansöka till master