Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande

Kurs 15 högskolepoäng

Beskrivning

Allmänt

Kursen introducerar dig till den sorts socialpsykologi som är relevant för marknadsföring, övertalning, inflytande och opinionsbildning.

Fokus ligger på Robert Cialdini’s bok "Influence; the science and practice". Cialdini är en socialpsykolog som studerat inflytande både i laboratoriet och på fältet, och hans böcker är numera standardlitteratur för amerikanska försäljare och marknadsförare. Dessutom kommer du att läsa om relevant grundforskning i socialpsykologi.

 

Innehåll

Förutom den teoretiska bakgrunden är kursen fylld med praktiska övningar och laborationer. Kursen mynnar ut i ett längre projekt där du och ett team av klasskamrater skapar ett eget marknadsföringsprojekt från idé till slutgiltig presentation. Många tidigare team har samarbetat med riktiga klienter, där i vissa fall marknadsföringsideerna har blivit verklighet.

Kursen riktar sig inte enbart till dig som vill lära dig att bli en skicklig kommersiell marknadsförare, men också till dig som vill marknadsföra andra typer av "produkter" som t. ex:

  • politiska partier och idéer
  • hälsobeteende (t.ex hjälmanvändning)
  • prosocialt beteende (t. ex, skänka pengar).

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Studievägledare

Elin Holgersson

Telefon: +46462229115

E-post: studievagledare_fk [at] psy [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Urval

Platserna fördelas enligt följande: Betyg 34%, Högskoleprov 34% och antal tidigare högskolepoäng vid sista anmälningsdag (upp till 165) 32%. Vid lika meritvärde görs urval på högskoleprovet. Om det också är lika görs urval med lottning.

Anmälan & antagning

Start Vårterminen 2024

Dagtid Lund, heltid 100%

På svenska

Studieperiod

15 januari 2024 - 19 mars 2024

Ansökan

Stängd för anmälan

UrvalsgrupperVT 2024
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)19,90
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)18,25
Folkhögskolebetyg (BF)-
Högskoleprovet (HP)0,90

Totalt antal antagna

Vårterminen 2024 - 80 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande är 25 000 SEK.