Spännande experiment i LTH:s julkalender

Kalendern är gjord av Anton Pauli (läser teknisk fysik), Natalia Bogdanovska (läser teknisk nanovetenskap och d Ida Ingerskog (läser teknisk fysik).

På tisdag är det dags att öppna första luckan i LTH:s julkalender. Fram till julafton blir det 24 luckor med kortfilmer med sprakande och spännande experiment. Dessutom medverkar astronauten Christer Fuglesang i ett avsnitt.

Julkalendern har blivit en tradition för många som tycker om olika experiment inom fysik, biologi, kemi och teknik. Inte minst bland skolklasser är filmerna populära, både som underhållning och för att det på ett enkelt sätt bidrar till NO-undervisningen.

– Vi har försökt att täcka in de flesta naturvetenskapliga ämnena. Det blir en blandning av biologi, kemi, fysik och teknik. Dock har vi lite fler fysikexperiment, då det kommer naturligt tack vare ämnena vi själva läser på LTH. Vi är otroligt nöjda med alla avsnitt och vi längtar något enormt tills den 1:a december så att alla kan få ta del av dem, säger Natalia Bogdanovska (läser teknisk nanovetenskap), som gjort kalendern tillsammans med Ida Ingerskog (läser teknisk fysik) och Anton Pauli (läser teknisk fysik).

Fastnade tidigt

Varje år är det några studenter som får i uppdrag att göra kalendern. Natalia Bogdanovska berättar att hon redan när hon började på LTH försökte ta reda på hur man får vara med om att göra julkalendern.

– Jag har kollat på LTH:s julkalender sedan min experimentlärare Tommy visade oss julkalendern på lektionstid i årskurs 4 på lågstadiet. Sedan dess har jag varit fast och kollat alla åren, berättar hon.

Populär bland skolelever

Alla tre har kommit med idéer till experimenten, som de sedan arbetat fram tillsammans. Målgruppen är bred, men en målsättning är att nå så många olika slags människor som möjligt – gärna sådana som kanske inte har full koll på vad de naturvetenskapliga ämnena innebär eller som har en tanke om att det är tråkiga och torra ämnen. Nivån är så att de ska kunna förstås av mellanstadieelever och uppåt.

Bland luckorna döljer sig bland annat experiment som rör ljusets hastighet, laser, lukt, hur man får saker att sväva och mycket, mycket annat.

Du hittar kalendern här: http://www.lth.se/julkalender

Kalendern publiceras även i följande kanaler: