Nu kan du studera Afrikas utveckling i ny öppen nätkurs (MOOC)

Person färdas på en moped på en gata i Rwanda. Gräsmattor och hus i bakgrunden. Foto.
Foto: Dylan Walters/Flickr

Är Afrika på frammarsch? Det är en av frågorna som tas upp i Ekonomihögskolans nya öppna globala nätkurs. Kursen i Afrikas utveckling – från dåtid till nutid anlägger ett ekonomiskt-historiskt perspektiv på kontinentens utveckling de senaste århundradena – även om fokus framför allt ligger på de senaste hundra åren.

Framför kameran i kursen står Ellen Hillbom, professor i ekonomisk historia på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Hon har forskat om Afrikas ekonomiska historia sedan 1990-talet. Kursen sträcker sig över fem veckor och berör förkoloniala förhållanden, den koloniala perioden, självständighetsperioden och frigörelsen för att slutligen behandla nutiden och framtiden.

Ellen Hillbom om vilka förväntningar hon har på kursen Afrikas utveckling – från dåtid till nutid:

– Med kursen vill jag lyfta Afrikas ekonomiska-historiska utveckling för alla nyfikna. Jag har medvetet försökt hålla kursen lättillgänglig och fri från akademisk jargong. Och även om skälen till att delta i kursen varierar är jag säker på att det finns ett intresse för att lära sig mer om Afrikas historia runtom i världen – även i Afrika. En global öppen nätkurs passar väl ihop med en sådan målsättning.

Globala öppna nätkurser (MOOCs) är digitalt förmedlade kurser som vem som helst kan delta i. Kurserna ger inga högskolepoäng och att ta del av innehållet är kostnadsfritt. Det finns möjlighet att, till en överkomlig summa, öppna upp för en enklare examination efter godkänt resultat kan resultera i ett elektroniskt diplom.

Första omgången av nätkursen om Afrikas utveckling startade den 23 november 2020. Så fort den är avslutad startar en ny omgång, vilket innebär den 28 december. Intresserad? Du kan redan nu utforska kursen och registrera dig för december-omgången.

I slutet av 2016 lanserade Ekonomihögskolan sin första globala öppna nätkurs, då på temat digitala affärsmodeller. Just denna vecka firar kursen 30 000 deltagare. Deltagarna kommer från hela världen – framför allt har kursen fått stort genomslag i Indien. Kursen nylanserades tidigare i år och det avspeglar sig i att allt fler väljer att delta i den.

Då som nu är det universitetsadjunkt Markus Lahtinen som samordnat arbetet med de globala öppna nätkurserna. Han kommenterar:

– Efter tre–fyra månaders arbete är det alltid roligt att kunna gå live med en ny kurs. Särskilt kul känns det att vi kan dra nytta av Ellen Hillboms expertis kring den afrikanska kontinenten. Jag tror precis som Ellen att det finns ett globalt intresse att lära sig mer om Afrika. Jag vill också lyfta fram vår filmare Gustav Ehdes arbetsinsats – det är verkligen inte ett enkelt jobb att spela in och efterredigera filmer så att de håller god kvalitet.

Parallellt med att första omgången av kursen om Afrikas utveckling ges, pågår arbetet med att erbjuda en svensk textning av innehållet. Tanken är även ta fram textning för kursen i digitala affärsmodeller.

Kursen Afrikas utveckling – från dåtid till nutid på Coursera.org

Kursen Digitala affärsmodeller på Coursera.org

Ellen Hillbom
+46(0)46-222 74 86