Medicinare med bland världens mest citerade forskare

Sara Linse, Oskar Hansson och Johannes Rousk. Foto.
Professorerna Sara Linse, Oskar Hansson och Johannes Rousk finns med på listan över världens mest citerade forskare.

Analysföretaget Clarivate Analytics, listar varje år världens mest inflytelserika forskare. Med på listan finns bland andra lundaforskarna Sara Linse, Oskar Hansson och Johannes Rousk.

Sara Linse. Foto.
Sara Linse, professor vid biokemi och strukturbiologi. Foto: Johan Joelsson

Sara Linse, professor vid biokemi och strukturbiologi:

– Det här visar att vår forskning är viktig och intressant, och att människor läser om den. Vi publicerade en banbrytande upptäckt 2013 kopplad till Alzheimers sjukdom som många andra forskargrupper runt om i världen har hakat på och fortsatt undersöka. Det är det som är så roligt med vetenskap; att många grupper runt om i världen kan fördjupa sig inom samma ämne och upprepa och gå vidare från varandras upptäckter.

Oskar Hansson. Foto.
Oskar Hansson, professor vid klinisk minnesforskning. Foto: Johan Joelsson

Oskar Hansson, professor vid klinisk minnesforskning:

– Det är roligt att två av de tre Lundaforskarna på listan jobbar med Alzheimers sjukdom. Det visar att vårt universitet är duktigt inom fältet. Som läkare tycker jag att det är extra kul för alla våra patienter i regionen som har Alzheimers. Sen hoppas jag så klart att vi kan få bygga vidare på det här så att vi får ännu starkare forskning inom det här viktiga fältet.

Johannes Rousk. Foto.
Johannes Rousk, professor i markmikrobiologi. Foto: Lettice Hicks

Johannes Rousk, professor i markmikrobiologi:

– Det är en fantastisk bekräftelse på att vår forskning har haft ett genomslag. Att den setts och använts, och påverkar forskningens utveckling. Och att vår forskning har bidragit väsentligt till kunskapsutvecklingen. Anledningarna till detta måste varit en blandning av tur, och att artiklarna betraktats som viktiga eller användbara av världskollegiet av forskare i närliggande fält. Och såklart att jag haft fantastiska studenter, kollegor och samarbetspartners att arbeta med.

Om listan från Clarivate Analytics

Listan baseras på de mest citerade vetenskapliga artiklarna världen över från åren 2009 till 2019, jämfört med artiklar från samma forskningsområde och period. Listan identifierar forskare som troligen har haft betydande inflytande inom sina respektive forskningsområden under det senaste decenniet. På årets lista finns 6,389 forskare.
Hela listan över de mest citerade forskarna på webbplatsen webofscience.com